Ohara Koson plakater
Viser 1–16 af 26 resultater
-
Plakat – Hvid påfugl – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 449,00 kr. -
Plakat – Isfugl med Lotus Blomst – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 449,00 kr. -
Plakat – Sakura i måneskin – Ohara Koson 1932
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Skovspurve i blåregn – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Landskab med fugleflok – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Aben og månen – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – To krager på en gren – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Krage på en gren – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Japansk plakat – Sakura og måne – Ohara Koson
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Krage i måneskin – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – To traner i disen – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Japansk Plakat – To iris i blomst – Ohara Koson
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Liljer – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 449,00 kr. -
Plakat – Blomstrende Åkander – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 449,00 kr. -
Plakat – Påfugl i kirsebærtræ – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr. -
Plakat – Guldsmed og lotus – Ohara Koson træsnit
219,00 kr. – 329,00 kr.
Viser 1–16 af 26 resultater
Plakater af Ohara Koson – 小原 古 邨 – en mester indenfor japanske træsnit hvis arbejder har opnået ny opmærksomhed og popularitet. Koson er kendt under flere navne og signaturer, som knytter sig til de forlæggere, der udgav hans arbejder. Hans fødenavn var Ohara Matao, men som træsnit designer har han brugt signaturerne Hōson, Shōson og Koson.
Den fornyende kunst
Koson var en del af shin-hanga bevægelsen, der i begyndelsen af det 20. århundrede fornyede og revitaliserede den traditionelle japanske ukiyo-e kunst. Han fulgte den traditionelle vej i forhold til fremstilling og publicering af træsnittene. Det vil sige at hans rolle som kunstner blev udfoldet i et tæt samarbejde med de dygtige kunsthåndværkere, som stod for at snitte og trykke værkerne. Hans forlægger, der var ansvarlig for at publicerede og sælge træsnittene, fungerede som Kosons arbejdsgiver efter en forlæggermodel der var en del af traditionen.
Vejen til berømmelsen
Kacho-é billederne af fugle og blomster er blandt de arbejder, der gav ham størst succes. Det er også dem der er mest populære og efterspurgte som plakater. Omkring år 1926 begyndte Koson at arbejde sammen med forlæggeren Watanabe Shozaburo , der var aktiv i Shin-hanga (nye tryk) bevægelsen og havde et meget internationalt udsyn. Markedet for træsnit i Japan var dalende, men der var en international interesse for japansk kunst. Watanabe havde succes med at eksportere sine kunstneres arbejder til USA og Europa og det betød, at Kosons træsnit fik international opmærksomhed og berømmelse.
Koson som pop-kunstner?
Man kan, lidt frækt måske, kalde Koson for pop-kunstner, for hans billeder blev skabt med et tydeligt kommercielt sigte. De var udtryk for en romantisering af Japansk kultur, men de bidrog også til at løfte kendskabet til netop Japans stolte kultur og rige traditioner i den vestlige verden, som Japan var afskåret fra gennem mange år.
Under samarbejdet med Watanabe blev Kosons træsnit udstillet bredt og han opnåede et stort publikum i USA og Europa. Han var aktiv indenfor design af træsnit frem til 1935 og hans arbejder findes på museer og i samlinger både i Japan og resten af verden.
Ohara Kosons populære træsnit
Blandt Ohara Kosons plakater er et af de mest populære værker træsnittet med den hvide påfugl, der stolt og mystisk viser fjerpragten frem. Blandt de mindre kendte motiver er der også en del perler. For eksempel billedet af fugle over et Shinto tempel, der har en dæmpet zen-agtig ro og den prægtige lyserøde lotusblomst, der udfolder sin skønhed med rødderne fæstnet dybt i søens plumrede vand. Det er billeder hvor den japanske spiritualitet og det åndelige indhold i kunsten kommer lidt tydeligere til udtryk.