Ohara Koson plakater

Viser 1–16 af 26 resultater

Viser 1–16 af 26 resultater

Plakater af Ohara Koson – 小原 古 邨 – en mester indenfor japanske træsnit hvis arbejder har opnået ny opmærksomhed og popularitet. Koson er kendt under flere navne og  signaturer, som knytter sig til de forlæggere, der udgav hans arbejder. Hans fødenavn var Ohara Matao, men som træsnit designer har han brugt signaturerne Hōson, Shōson og Koson.

Koson var en del af shin-hanga bevægelsen, der i begyndelsen af det 20. århundrede fornyede og revitaliserede den traditionelle japanske ukiyo-e kunst. Han fulgte den traditionelle vej i forhold til fremstilling og publicering af træsnittene. Det vil sige at hans rolle som kunstner blev udfoldet i et tæt samarbejde med de dygtige kunsthåndværkere, som stod for at snitte og trykke værkerne. Hans forlægger, der var ansvarlig for at publicerede og sælge træsnittene, fungerede som Kosons arbejdsgiver efter en forlæggermodel der var en del af traditionen.

Kacho-é billederne af fugle og blomster er blandt de arbejder, der gav ham størst succes. Det er også dem der er mest populære og efterspurgte som plakater. Omkring år 1926 begyndte Koson at arbejde sammen med forlæggeren Watanabe Shozaburo , der var aktiv i Shin-hanga (nye tryk) bevægelsen og havde et meget internationalt udsyn. Markedet for træsnit i Japan var dalende, men der var en international interesse for japansk kunst. Watanabe havde succes med at eksportere sine kunstneres arbejder til USA og Europa og det betød, at Kosons træsnit fik international opmærksomhed og berømmelse.

Man kan, lidt frækt måske, kalde Koson for pop-kunstner, for hans billeder blev skabt med et tydeligt kommercielt sigte. De var udtryk for en romantisering af Japansk kultur, men de bidrog også til at løfte kendskabet til netop Japans stolte kultur og rige traditioner i den vestlige verden, som Japan var afskåret fra gennem mange år.

Under samarbejdet med Watanabe blev Kosons træsnit udstillet bredt og han opnåede et stort publikum i USA og Europa. Han var aktiv indenfor design af træsnit frem til 1935 og hans arbejder findes på museer og i samlinger både i Japan og resten af verden.

Blandt Ohara Kosons plakater er et af de mest populære værker træsnittet med den hvide påfugl, der stolt og mystisk viser fjerpragten frem. Blandt de mindre kendte motiver er der også en del perler. For eksempel billedet af fugle over et Shinto tempel, der har en dæmpet zen-agtig ro og den prægtige lyserøde lotusblomst, der udfolder sin skønhed med rødderne fæstnet dybt i søens plumrede vand. Det er billeder hvor den japanske spiritualitet kommer lidt tydeligere til udtryk.