Hokusai plakater

Viser alle 5 resultater

Viser alle 5 resultater

Katsushika Hokusai er den kunstner,  der er ophavsmand til det nok mest ikoniske japansk billede. Når du siger “japansk kunst” er det hans værk på plakaten med ”Den store bølge” der springer op i bevidstheden hos rigtig mange mennesker verden over. Hokusai står bag en del andre værker. Bølgen er selvsagt det mest berømte motiv, men som kunstner, maler og træsnit-designer favner han et større spekter.

En kunstner med mange navne

I japansk kunst er det ikke usædvanligt at en kunstner antager flere forskellige navne i løbet af sin karriere. Det samme gjorde Hokusai. Han brugte mindst 30 forskellige signaturer, hvilket er ganske usædvanligt mange. Hans familie gav ham navnet Tokitaro men i løbet af hans mange aktive år brugte han også navne som Gummatei, Kako, Kukushi, Taito, Hishikawa Sori og endelig på sine ældre år navnet Gakyō Rōjin Manji, som kan oversættes til ”Den gamle mand, der er tosset med kunst”. Det var i Gakyo perioden at han skabte sine mest berømte værker i kollektionen med de mange billeder af Fuji bjerget.

Legende og lærevillig ukiyo-e artist

Hokusai var en legende kunstner, der blev ved med at forfine og udforske sit håndværk til det sidste. Hans første skridt ind i en kunstnerisk løbebane gik fra et job på et bibliotek som 12-årig, som ledte til at han fik en læreplads på et værksted, hvor han lærte at fremstillede træsnit. I en alder af 18 begyndte han at studere kunst under Katsukawa Shunshō, som skabte ukiyo-e malerier og træsnit i en stil, som Hokusai hurtigt lærte at mestre.

Populære træsnit i store oplag

I løbet af sin lange karriere nåede Hokusai at arbejde med et væld af motiver. Han arbejdede gerne med serier, hvor der indgik elementer fra den japanske natur. Værkerne omfatter også illustrationer af både togstationer og broer, portrætter af digtere og skuespillere og flere serier af erotiske tryk.

Billederne til hans serie med Fuji bjerget var med til at skabe hans store gennembrud i Japan. De enkelte tryk solgte i tusindvis af eksemplarer. Hans illustrationer med spøgelser og genfærd til ”One Hundred Ghost Stories” var så eftertragtede, at der blev lavet falsknerier efter dem, som er så tæt på de originale træsnit-tryk, at selv eksperter har svært ved at skelne dem fra hinanden.

Selv mente Hokusai, at han nok engang ville blive en dygtig kunstner – Hvis blot han blev gammel nok. Da han havde passeret de 70 år og var en anerkendt mester, mente han selv at det først var nu, han var ved at forstå sine motivers væsen. ”Måske hvis jeg bliver 100 år vil jeg have en guddommelig forståelse af de dyr, fugle, fisk, insekter og planter jeg skildrer, så når jeg er hundrede og tredive, fyrre eller mere, vil jeg nå et stadie hvor hver prik og streg jeg maler vil være levende”.